Odkryj potencjał kontentu dla Graczy na Youtube

by

Od co najmniej trzech lat mówimy o „Content marketingu”. Terminie, którzy na rynku polskim odnosi się głównie do branży SEO jako jedna ze strategii wykorzystywanej w pozycjonowaniu stron. Content to coś więcej niż suchy tekst pisany na stronach www. Content to treści zamieszczane w sieci, pod różną formą. Video, grafiki, infografiki, które coraz mocniej trafiają w nasze wyrafinowane gusta. Nie ważne czy chcesz trafiać w nisze czy do szerszego grona odbiorców. Podstawa to znaleźć wspólny język.


Podobnie jest z użytkownikami świata gier. Ta specyficzna grupa, choć wydaje się być niszą, stanowi dość liczną społeczność trafiającą do wszystkich obszarów popkultury: sportu, muzyki, czy telewizji. Wraz ze zmieniającym się pokoleniem, obserwuje się coraz mocniej zmiany jakie zachodzą na rynku gier – kobiety są obecnie jedną z większych grup graczy, zdecydowanie większą niż 3 lata temu. Moja generacja – Milenium rozwinęła się na grach. To osoby średnio w wieku 18-34 lat. Dla tej generacji konsole do gier czy telewizja to coś zupełnie zwyczajnego.


Badania przeprowadzone przez Nielsen pokazują, że około dwie trzecie populacji USA (64%), gra w gry wideo na jakimś urządzeniu. A premiera danej gry jest w stanie zgromadzić tłumy, które można porównać nawet do premiery największych hitów filmowych. Na przykład, film najbardziej dochodowy w roku 2014 do chwili obecnej, Transformers: Wiek zagłady. W ciągu 15 tygodni zainkasował ponad 1B dolarów na całym świecie. Dla porównania, Grand Theft Auto V w pierwszym tygodniu po premierze stało się najszybciej sprzedającym się produktem w historii rozrywki i pokonał kolejny rekord sprzedaży, zgodnie z informacjami z Guinness World Records.


Na przestrzeni kilku ostatnich lat (od 2012 roku) weszliśmy w kolejną epokę, gdzie Youtube zaczął zastępować samodzielną grę. Aktualnie nie trzeba być graczem, żeby poczuć adrenalinę i wciągnąć się do gry. Youtube jako platforma video, zaczęła dawać znacznie więcej możliwości. Zawodowi gracze streamują na żywo swoje rozgrywki, budując własne społeczności i angażują tych, którzy sami grać nie umieją. Gracze w wieku 13-stu lat spędzają więcej niż sześć godzin tygodniowo grając w gry na wszystkich platformach do gier,  czyli o 12%  dłużnej niż w 2012 roku (o tyle wzrósł czas z 5,6 godzin).


Nielsen_gameW 2014 roku, drugim najpopularniejszym tematem na YouTube była gra: Minecraft. Co więcej, nie jest to tylko liczba wyszukań, ale przede wszystkim poziom zaangażowania i czasu spędzonego z zawartością gier, które stanowią potencjał dla działań marketingowych.


Content na Youtube


Treści związane z grami na YouTube obejmują szeroki zakres, począwszy od nowości gier, poprzez recenzje, filmy instruktażowe, czy rozgrywki (mistrzostwa w grach), które coraz mocniej łączą świat offline z Online. Jedną z najszybciej rozwijających się kategorii na YouTube jest eSports. Opiera się, podobnie jak w realnym świecie, na rozgrywkach piłki nożnej czy koszykówki i w coraz większym stopniu zaczyna przypominać świat offline gdzie zwycięskie drużyny, kultowi gracze zyskują uwagę mediów, sponsorów i dochody.


Równie popularne na YouTube są filmy, które pomagają graczom w pokonywaniu swoich wrogów, czy znalezieniu ukrytych skarbów. Ten gatunek filmu jest nazywany „Let’s Play. To jak oglądanie ulubionego koszykarza i analizowania tego jak uczy się tricków, ale w odniesieniu do gier.


Oglądanie czyjejś gry bywa zabawniejsze i bardziej wciągające niż granie samemu. Zresztą podobnie jest w przypadku filmów dotyczących przygotowywania potraw. Nawet jeśli nie możemy smakować jedzenia fascynujący staje  się dla nas sam proces ich przygotowywania.


…ale content na Youtube nie tylko dla Graczy


Badanie konsumentów zrealizowane przez Google w październiku 2014, na osobach, które oglądają na Youtube filmy związane z grami pokazały, że tylko część z tej grupy (37%) uważa się za „graczy”. Główny motywem śledzenia wideo o tej tematyce jest dobra „rozrywka” i „humor”, w tym również „uczenie się nowych strategii” lub „wskazówki do gry.” Niektórzy nawet porównują te filmy do stand-up comedy.


Demografia?


Treści związane z grami są jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do mężczyzn z pokolenia millennial, zwłaszcza tych w wieku 18-24 i 25-34.  Trendy YouTube pokazują, że oglądalność wśród kobiet również wzrosła dwukrotnie z roku na rok, a kobiety powyżej 25 roku życia są najszybciej rozwijającą grupą dla treści związanej z grami.


Osoby, które oglądają video związane z grami mają różne interesy. Jest to szczególnie prawdziwe w odniesieniu do kobiet, które znacznie częściej i chętniej udostępniają i angażują się (komentują, like-ują) w tego typu content niż mężczyźni. Zgodnie z raportem z 2013 roku:


„Gracze” to kategoria użytkowników, która ogląda znacznie więcej filmów niż przeciętny widz na YouTube i są jednym z najszybciej rozwijających się segmentów,

– Video jest coraz ważniejszym medium dla graczy. Od 2012 czas oglądanych filmów na YT nieustannie rośnie dla tej grupy,

Gracze stawiają na Multi-screening gdzie podczas gry wykorzystują tablety, smartfony szukając informacji o strategii gier, oglądają steaming innych graczy i komentują własne poczynania,

– Najwyższe skoki oglądalności notowane są w weekendy oraz w okresie wakacji to idealny czas na działania reklamodawców.

Branża gier na Yotube to olbrzymi kawałek tortu, który z roku na rok zyskuje na wartości. Podstawą jednak do działań reklamowych jest zrozumienie intencji i potrzeb użytkowników, w których drzemie największy potencjał rozwoju ich produktów.


Źródła:


Nielsen Report
Google Report 2013
Google Report 2013 – Gaming on Video